תעקבו אחרינו

חזרה לעבודה אחרי חל”ת

אם בעבר חופשה ללא תשלום היתה חלומם של שכירים, לקבל תקופה של חופש יזום מהעבודה ולהגשים את עצמם, הרי שהמשבר האחרון הטביע את ראשי התיבות ‘חל”ת’ אצל רוב המעסיקים והמועסקים באופן שלילי למדי, ואפשר להבין מדוע.

כך באמצע החיים, עובדים רבים מצאו את עצמם יוצאים לחופשה ללא תשלום וללא עתיד ברור אם יחזרו לעבודתם, מתי יחזרו ומה יהיו התנאים. בעוד התנאים לרוב מאוד ברורים בנושאי חופשות, חופשות ללא תשלום, פיטורין וכדומה,  הפעם מדובר במצב שונה ומורכב יותר שכן אף פעם לא הינו צריכים להתמודד עם מגפה עולמית.

החזרה לעבודה מחופשה ללא תשלום- זכויות העובד וחובות המעסיק:

בכל עסק יש מעסיק שחלות עליו החובות כלפי העובדים שלו ויש את העובדים בעלי זכאות. עם החזרה של המשק לפעילות כמעט מלאה וכמה שגרתית שניתן, חלק מהעובדים חזרו מהחופשה או עתידים לחזור ולעבודה ולכן חשוב לעשות סדר ולהבין מה הם הזכויות שלהם, ומה הן חובות המעביד שלהם כלפיהם.

ההתייחסות הינה לשלושה מצבים עיקריים- מצב בו המעסיק יכול להחזיר את העובד והעובד יכול לחזור לעבודה, מצב בו המעסיק לא יכול להחזיר את העובד לעבודה ומצב בו העובד לא יכול לחזור לעבודה.

המעסיק מעוניין להחזיר עובד לעבודה לאחר חל”ת:

ברגע שנגמרה החופשה ללא תשלום, מחויב המעסיק לכבד את ההסכם עם העובד שהיה תקף טרם החופשה, ותקף גם בסיומה. כחלק מהסכם זה מחויב המעסיק להחזיר את העובד למשרה בה עבד עד היציאה הכפויה לחופשה ללא תשלום. כל עוד לא הוסכם בין שני הצדדים על שינויים בתנאי העבודה, ייחשב הדבר כהפרת חוזה המאפשרת לעובד להגיש בקשת התפטרות כדין פיטורים ולהיות זכאי לפיצויים.

המעסיק אינו יכול להחזיר את העובד מחל”ת:

מעסיקים אשר לא יכולים להחזיר את העובדים שלהם לעבודה מסיבות כלכליות ואפילו במצב שהעסק נסגר סופית עקב המשבר רשאים לסיים את העסקת העובד ולבצע תהליך של פיטורים על פי חוק. על התהליך לעמוד בכל תנאי תהליך פיטורים הכולל- שימוע, הודעה מוקדמת על דבר סיום העסקה, מכתב סיום העסקה ותשלומים בהתאם. חשוב לציין שאסורה תקופה של חפיפה בין חל”ת להודעה מוקדמת, אך מכיוון שעצם הזמנה לשימוע לפני פיטורים קוטע את החל”ת על המעסיק לבחור כיצד לנהוג:

  1. לאפשר לעובד לחזור מהחל”ת ולעבוד בזמן תקופת ההודעה המוקדמת ועד לפיטורים.
  2. לוותר על תקופת העבודה של העובד אך עדיין לשלם לו שכר עבור תקופה זו, והפיטורים שלו ייכנסו לתוקפם בסופה של תקופת ההודעה המוקדמת.
  3. להגיע עם העובד להסכמה בה המעסיק משלם לו תחליף במקום תקופת ההודעה המוקדמת והוא מפוטר לאלתר.

המעסיק מעוניין להחזיר את העובד מחל”ת אך העובד אינו יכול לחזור:

חברות רבות שחזרו לפעול מצאו את עצמם עם רצון ויכולת להחזיר עובדים מחל”ת אך העובדים עצמם לא יכולים לחזור כי הם נמצאים בקבוצת סיכון או כי מערכת החינוך לא פועלת כסדרה ואפילו עובדים שעובדים במקום המחייב הגעה בתחבורה ציבורית שכמעט ואינה פועלת כעת.

על פי חוק עובד מחויב לחזור לעבודה במקרה בו המעביד מעוניין ויכול להחזירו. עם זאת, ניתן להגיע להסכמה והבנה בין הצדדים בה עובד יאריך את החל”ת, ינצל את ימי המחלה והחופשה שלו או יעבוד מהבית במידת האפשר.

כפי שצוין תחילה, מדובר במצב מורכב שהמשק לא חווה בעבר ולכן כל ההתמודדות היא חדשה ולא ברורה. מומלץ לבדוק ולברר לפי כל מקרה לגופו לפני החזרה מחל”ת או פיטורים בעקבות המצב.

 

איך להתנהג בראיון עבודה - תיגבור כוח אדם

לוח דרושים

משרות דרושים - תגבור השמה

מאמרים אחרונים

גלילה לראש העמוד

אנחנו כאן בשבילכם!

הצטרפו עכשיו לתיגבור

העלאת קובץ קורות חיים

הצטרפו עכשיו לתגבור

העלאת קובץ קורות חיים

הצהרת נגישות

חברת תיגבור רואה בנגישות לאנשים עם מוגבלות ערך מהותי וחובה עסקית, כחלק בלתי נפרד מתפיסת השירות והאחריות החברתית שלה.

במסגרת חובה זו החברה פועלת לממש את הזכות הבסיסית של כל לעובד\לקוח עם מוגבלות לקבל את מלוא השירותים המוצעים, באופן עצמאי ככל שניתן, תוך שמירה על כבוד האדם.

אנו משתדלים לשמר ולתחזק את האתר. במידה ומצאת דף באתר ו/או כל חלק ממנו אשר אינו מונגש ו/או נתקלת בקשיים בגלישה באתר, נשמח לעמוד לרשותכם.
במקרים אלו אנא צרו קשר עם רכז/ת הנגישות בחברה, גב’ רויטל ברכאל בטלפון שמספרו 077-2370029 בדוא”ל revitalb@tigbur.co.il ונחזור אליכם בהקדם.

נגישות סניפי תיגבור